Hoe zorg je ervoor dat je website een succes wordt?

Of je nu een grote website op wilt gaan zetten, eentje waaraan je geld gaat verdienen, of wanneer je het wat meer bescheiden aanpakt, en de website meer als hobby ziet, je wilt uiteindelijk dat hij op zijn eigen manier succesvol wordt. Daar zijn altijd wel wat stappen voor nodig, want lang niet iedere site kan de verwachtingen die jij ervan hebt zomaar waarmaken.

Zorg dat de site in orde is

Hoe groot of klein je site ook is, je wilt wel dat hij goed in elkaar zit. Dat bezoekers er snel en makkelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Dat hij snel te laden valt. Maar ook dat hij qua uitstraling en inhoud past bij wat bezoekers vooraf denken aan te gaan treffen. Kortom, dat de site gewoon in orde is. 

Een kleine website kun je, als je er een klein beetje kennis van en gevoel voor hebt, vaak zelf in elkaar zetten. Gebruik bijvoorbeeld WordPress of andere software, en je hebt vrij snel een prima werkbare site met een duidelijke indeling te pakken. Maak je een site voor een groter publiek, of is het belangrijk dat je vooral uniek bent, dan heb je in deze stap misschien wat hulp nodig van professionals, die voor jou een op maat gemaakte website in elkaar kunnen zetten.

Je site online zetten en houden

De volgende stap is het online zetten van je website. Dat gaat niet vanzelf, daar heb je webhosting voor nodig. Kies voor een hostingbedrijf dat past bij wat jij nodig hebt. Voldoende service, mogelijkheden om veel bezoekers te ontvangen: een bedrijf als Cloud86 heeft voor bijna iedere site wel een pakket op maat. Kies je hostingbedrijf met zorg uit. Zij zijn tenslotte degenen die ervoor gaan zorgen dat jouw site daadwerkelijk op internet staat, en zijn tevens de partij waar je aan kunt kloppen als dat niet naar behoren werkt. Kijk hoe het zit met klantenservice en zoek ook altijd wat reviews van klanten op, dan weet je wat je kunt verwachten. 

Ga slim om met data

Meten is weten. Wil je weten hoe het met je site, als hij eenmaal online staat, gaat, dan moet je vooral goed naar de statistieken kijken. Hoeveel bezoekers trekt je site? Hoe lang blijven zij op je site hangen, en hoe hebben ze hem eigenlijk gevonden? Allemaal data waar je wat mee kan, als je deze op de juiste manier verzamelt en analyseert. Komen mensen via zoekmachines binnen, op welke zoektermen is dat dan? En sluit dat aan bij waar jouw site over gaat? Hoe vaak komen mensen na hun eerste bezoekje nog eens terug? Houd het allemaal goed bij, en pas je site en strategie aan waar nodig.